Evoluția eficienței transportului de mărfuri printr-un sistem holistic de management al transportului de marfă

Steffen Kaup, futurologist la Daimler AG

Mega-trendurile cum ar fi creșterea comerțului online și creșterea urbanizării vor genera o creștere suplimentară a cererii de transport, în special în aglomerațiile urbane. Această nevoie crescută de transport nu poate fi satisfăcută prin mijloace convenționale, adică prin intermediul unor curse predominant dedicate transportului și aprovizionării. Soluțiile de transport disponibile în prezent oferă deja un potențial de creștere a eficienței în traficul de mărfuri. Pe de o parte, există o lipsă de integrare ulterioară în logistică a diferitelor moduri de transport, iar pe de altă parte, transportatorii înșiși au deseori capacități libere. Conform unui studiu efectuat de Comisia Europeană, transportul de mărfuri atinge, cel rutier în special, o rată de rulare în gol de 23%. Potențialul economic rezultat din miliarde de euro trebuie să fie realizat și, nu în ultimul rând, trebuie să fie limitat traficul și poluarea mediului.

Cauza acestei logistici ineficiente se datorează în principal unor motive structurale și de obicei apare deoarece cererea și oferta de transport nu coincid. O mai mare transparență a pieței și a actorilor din piață ar reduce în mod semnificativ această ineficiență. În mod ideal, în condiția unei piețe de logistică aproape perfecte, transportul de mărfuri ar fi posibil la cel mai avantajos cost și întotdeauna la timp. În plus, teoria ar spune că întotdeauna ar fi utilizat modul de transport cel mai adecvat, cu cea mai bună balanță ecologică.

Deoarece se poate presupune că transportul național și internațional de mărfuri va continua să crească, este necesară căutarea de soluții și tehnologii pentru a răspunde cererii tot mai mari de logistică, pe infrastructura existentă. Scopul este acela de a reduce costurile, traficul și emisiile de gaze cu efect de seră, sporind în același timp performanțele logisticii. Dacă nu se schimbă nimic, daunele cauzate de ineficiența logisticii ar putea crește de mai multe ori în viitor.

O abordare inovatoare este de a face față creșterii cererii de transport cu un sistem de transport sincro-modal. Transportul inchro-modal este o sinteză a "synchro", adică simultan, și "intermodal", care se referă la mijloace multiple de transport. Modelul pentru acest sistem, în care mărfurile sunt împărțite în unități mai mici și transportate pe rute diferite, este una dintre cele mai mari realizări tehnologice din ultimii 50 de ani: internetul și rețelele care l-au precedat. Majoritatea traficului pe internet utilizează schimbul de pachete, care funcționează conform principiului următor: înainte de a fi trimis, un mesaj este împărțit în sub-mesaje diferite, fiecare dintre acestea având un număr secvențial, astfel încât să poată fi recompus la sfârșitul procesului de transmisie. O soluție similară ar putea fi de asemenea posibilă pentru transportul bunurilor fizice. Acesta este motivul pentru care acest principiu se numește Internetul Fizic. Pentru aceasta, opțiunile de transport existente și disponibile sunt stocate într-un cloud comprehensiv de date de transport. Acest nor ar conține informații actualizate în timp real și transparente despre volumul traficului pe toate segmentele rutei, după cum se arată în figura de mai jos.

Pachetul în sine ar oferi detalii despre propriile condiții de transport, cum ar fi limita maximă a bugetului și termenul de livrare, precum și adresa destinației finale. Aceste informații ar fi apoi folosite pentru a calcula ruta cea mai eficientă utilizând rețeaua de transport existentă. Diferitele segmente ale rutei ar putea fi efectuate cu mijloace de transport diferite. Cu cât mai multe vehicule, mărfuri și utilizatori de drumuri sunt integrați în sistem, cu atât acesta va funcționa mai bine.

După cum se arată în figură, Inteligența Artificială poate, de asemenea, contribui la asigurarea transportului în timp util de la expeditor (S) la destinatar (R). Prin includerea probabilităților de accesibilitate și de transmitere ale hub-urilor, previziunile privind timpul de sosire pot fi îmbunătățite în mod continuu.

Nu vor fi vizate numai servicii de curierat profesionale, ci și persoane particulare care oricum vor călători pe un anume traseu. Prin preluarea de bunuri și pachete la transport, persoanele particulare pot ajuta la prevenirea creșterii volumului de trafic, pe de o parte, putând câștiga bani în plus pentru acest serviciu de livrare. Provocările legate de siguranţa bunurilor trebuie analizate și abordate, de ex. modul în care acestea pot fi transferate perfect într-o mașină privată. Această provocare legată de autorizare este abordată deja printr-un proiect-pilot al Daimler și DHL, care arată livrarea de bunuri și pachete în portbagajul unui Smart. Vehiculele electrice ar fi alegerea ideală pentru realizarea acestui concept în zonele cu restricții de emisii. Datorită gamei sale largi de produse și servicii, Daimler a brevetat conceptul acestei viitoare inovații sistemice în transport și logistică, pentru a-și asuma rolul de lider în realizarea elementelor-cheie ale acestui ecosistem. 

De vreme ce necesitățile dincolo de traficul existent sunt cunoscute, este posibilă stabilirea unui sistem ideal de trafic complementar care să răspundă nevoilor traficului existent. În mod similar, pot fi aranjate și oferte de livrare către un grup de indivizi interesați, numiți crowds, pentru a compensa vârfurile de livrare. Această tendință crescătoare a așa-numitei crowd-delivery arată că această perspectivă a viitorului este mai aproape decât pare la prima vedere. Crowd-delivery poate fi văzută ca o etapă timpurie a unui sistem flexibil de transport datorat interconectivității digitale tot mai prezente. Un Sistem Digital de management al transportului de marfă al viitorului cuprinde atât o punere în aplicare a transmisiei sincro-modale a mărfurilor, cât și introducerea unui trafic complementar la cerere, de înaltă eficiență. O astfel de inovație sistemică ar putea fi realizată de departamentele de inginerie avansată ale diviziilor de camioane și de van-uri, precum și de pionierii telematicii care au creat Fleetboard.

Autorul

Steffen Kaup, futurologist la Daimler AG

Steffen Kaup este un futurologist la Daimler AG. A studiat inginerie electrică și informatică la Stuttgart și Londra. El a deținut variate funcții la Daimler AG, timp de 22 de ani. După ce a lucrat în departamentele de dezvoltare a autoturismelor și a camioanelor, cu accent pe electro-mobilitate, a fost responsabil de cercetarea futurologică privind transportul și logistica începând din 2015.